2016 Florida, rondreis.

Maandag 25 april

Na een lange vlucht om 17:55 plaatselijke tijd geland op Miami AirPort.Daarna de huurauto opgehaald, een Ford Fiesta. Op naar Miami Beach. Het Hotel Stilton ziet er in het donker lievelijk uit. Nog wat wezen eten en uitgeput naar bed

Dinsdag 26 april

Vroeg opgestaan en naar het strand gelopen. Lekker briesje en aangenaam temperatuurtje. Zo rond de 21 graden. Hierna even wezen shoppen en gaan lunchen bij een fusion restaraunt (Cubaans/Mexicaans). Zo lekker dat we besloten er ook s’avonds te gaan eten. Na de lunch naar de de fietsverhuur gelopen. De temperatuur is onder tussen opgelopen naar 27/28 graden. De fietstour was geweldig enuitputtend. Nog evennaar het hotel om bij te komen. En op het nachtleven van Miami Beach weer in, ze hebben een soort van een Ramblas, shoppen en flaneren, met veel restaurantjes met buitenterrassen.Erg goede ambiance. Na zo’n inspannende dag wil je graag douchen en naar bed.

Woensdag 27 april

s’ Ochtends vroeg opgestaan en van een klein ontbijt genoten.De auto ingeladen en op weg naar Kennedy space center. Dit was een geweldige tussenstop. Eerst lunchen daarna hebben we daar ongeveer 4,5 uur rondgekeken. Het was echt ‘space, the final frontier, we boldly go where no one has gone before.’ Met de bustour gingen we naar Cape Canaveral en daarna naar een grote expositiehal waar de lancering en de vlucht van de Apollo 11 werd getoond. Heel indrukwekkend!Daarna doorgereden naar St. Augustine waar we om 7:00 uur aankomen. Ingecheckt en dan eerst diner bij Sonny’s, een soort grill-restaurant. Och het weer viel ook mee. Z’on 28 graden

De zon komt op vanachter een klein wolkje, het belooft weer een mooie dag te gaan worden aan het strand. We gaan eerst naar het dorp om te ontbijten. Dit keer bij de Blue Dolphin. Gewoon een ouderwetse diner, dus een goed ontbijt. daarna vanuit het hotel de TomTom ingesteld naar Gamble’s Plantation. Daar aangekomen gingen we de visitors centre in. Om half elf zou er een rondleiding in het planters house worden gegeven. Het was echter 10 over half 11, dus waren we ietwat te laat. We vroegen de park ranger of we konden aansluiten bij de rondleiding. Hij zei dat wij de twee enige bezoekers waren en dat hij ons wel een rondleiding zou geven. We kochten dus twee kaartjes bij hem, daarna zei hij dat we bij de voordeur van de Plantation house moesten wachten. In de tussentijd kwam er nog een echtpaar bij waarvan de man in een rolstoel zat.Deze moesten via een ramp de veranda opgeduwd worden. Hierop kwam er nog een ouder echtpaar aanlopen en zij vroegen of ze ook konden aanschuiven. Geen probleem, zei de ranger. Hij opende de deur van het huis en wilde de kaartjes zien die wij net daarvoor bij hem gekocht hadden. Dit vonden wij hilarisch, een echte Mr Bean-actie. Echter de rondleiding was perfect. De man had een goed verhaal en enige interessante feiten te vertellen. Een ander hilarisch moment was dat we de eerste verdieping gingen bezichtigen. Helaas was er voor de rolstoeler geen opgaan. Maar hier was een praktische oplossing voor. Hij werd namelijk in de schaduw gezet en kreeg een fotoboek in zijn handen gedrukt. Zodat hij kon gaan zitten bladeren en foto’s bekijken van wat wij gingen zien. We hebben er later nog verschrikkelijk om moeten lachen. Op weg naar de Plantation hadden we een outlet mall gezien, misschien wel leuk om daar even te kijken. Dus shopte we weer een kleine garderobe bij elkaar. Geluncht op de food court aldaar en daarna doorgereden naar het hotel om nog even een bruin kleurtje op te doen. Er stond een lekker briesje en dus was het goed uit te houden op het strand. Ik heb wel onder een parasol gelegen om niet te verbranden. Wat me goed afging. We hadden ook goed gezelschap, een meeuw had ons chips zien eten en Lil had een chipje onder haar ligbed laten vallen. Hierop kwam de meeuw steeds een stapje dichterbij en ik maar denken dat het beestje op Lil viel. Maar enkele minuten later ontdekte we dus de reden. Het chipje! Na het strand douchen en onze nieuwe aanwinsten aangetrokken om ermee te flaneren in het dorp en te gaan eten aldaar. En zo vliegt een dag om en is het tijd om te gaan slapen

De dag begon met een lekker ontbijt bij de Blue Dolphin, dat was de vorige dag ook al zo goed bevallen. Op weg hiernaar toe zagen we een dode muis op de stoep liggen. Het was een flinke jongen, maar helaas had hij de nacht niet overleeft. Na het ontbijt, inpakken en uitchecken en op weg naar de Everglades. Eerste etappe van vandaag een autoritje van 3 1/2 uur. We hebben op twee stopplaatsen gekeken naar de alligators. Ze zwommen op een kleine afstand in een brede sloot. Very Scary! Bij de tweede stop begon het te regenen? ik kan je vertellen dat regen bij 30 graden net zo vervelend is als bij 6 graden. Je wordt in korte tijd behoorlijk nat. Even schuilen in het Visitor Centre en daarna naar de auto hollen om de lunch te gebruiken, een eenvoudige Subway broodje met Cola natuurlijk.Na de lunch begon etappe 2. Een 4 uur durende rit naar Key West. Het zuidelijkste punt van Amerika. Vermoeiend maar de moeite waard, leuk eiland en met het hotel hebben we het weer getroffen. Bij het inchecken werden we getrakteerd op een glas champagne. Dat maakte ons nieuwsgierig naar onze kamer. We hebben een hele mooie kamer. Uitgepakt en op internet gezocht naar een restaurant waar we zouden kunnen eten. We kwamen op Kennedy Café. Het café had een Griekse achtergrond en dat was te merken aan de menukaart. We aten een lekker stuk lamsvlees, met aardappel en salade van komkommer en tomaat. Na het eten teruggereden naar het hotel om het zwembad en strand te verkennen, Nu aan de koffie, stukje schrijven uploaden, douchen, tv kijken en dan slapen.

Afgezet door de shuttle lopen we de hoofdstraat Duval street af naar het meest zuidelijke punt van Key West en dus ook van Florida/ Amerika.Aan beide zijden van de straat allemaal leuke winkeltjes en restaurantjes. Ook enkele historische gebouwen. Eleanor en Henry hadden geholpen bij de weder opbouw van de stad Key West. In dit huis hebben wij een rondleiding gekregen van een aardige mevrouw van de plaatselijke Women Club. Een leuke rondleiding. Verder herkennen we de Key’s van zes jaar geleden niet meer terug, alles is opgeknapt en netter geworden. Toeristisch was het al. De Glass Bottom Boat was ook dit keer geen optie, slecht weer op komst. Dus de winkelende toerist uitgehangen. Na een omzwerving door achteraf straatjes bereikten we een strand en een Eco Discovery Center. Daar hebben we even rondgekeken.

Oké we staan op met bewolking waar een zielig zonnetje doorheen schijnt, alleen de temperatuur is niet gezakt. Beetje drukkend is het toch wel, maar daar is mee te leven. Op zoek naar een plek waar we kunnen ontbijten, komen we eerst op een plek waar uit een kiosk ontbijt wordt aangeboden. Leek ons wel lekker alleen er was geen gelegenheid om te zitten en om nou in de auto te gaan ontbijten … vonden we niet gezellig, dus doorgereden naar nummer twee op ons lijstje. De Ihop, eerst dachten we dat deze enkel voor families met kleine kinderen was, maar toen ik er op aan kwam rijden stapte er net een groep stoere bikers af van hun motors om er te gaan eten. Dus dit moest het maar gaan worden.Na het ontbijt terug naar het hotel gereden. Om 10 uur met de shuttle naar downtown Key West.

Most Southern Point.

Ondertussen was het aardig gaan regenen, dus leek het wachten iets langer te duren dan gedacht, maar eindelijk daar kwam de hotelbus en konden we naar het hotel geshutteld worden. Even bijkomen van de toerist spelen, gedoucht en ons klaar gemaakt voor ons vertrek morgen en om te gaan eten. De Outback stond op het programma en dat werd het dan ook! Bij de Outback was het drukker dan verwacht en moesten we aansluiten in de rij. De wachttijd was zo’n 25 minuten. Het wachten viel wel mee en we werden naar een tafel geleid waarna de serveerder van die avond zich voorstelde. Sherman heette hij een hij was overduidelijk van de club, hij draaide en kirde bij alle handelingen en opmerkingen op een gegeven ogenblik wel twee pirouette achter elkaar. Het was overduidelijk hilarisch en dat vond hij zelf ook. Terug in het hotel koffie en op het bed televisie gekeken. Dan slapen en morgen vroeg op voor de terugreis.

Ontbijten en dan eerst een rit van 3 1/2 uur en dan hup het vliegtuig in naar Frankfurt en dan nog een uurtje vliegen naar Amsterdam. Deze vakantie is omgevlogen.