2024 Cruise-Middellandse zee

Minuten

Seconden

Zondag 28 juli

Kwart over vier staat de taxi πŸš• voor de deur. Snel naar Schiphol en wachten op assistentie en daarna snel inchecken voor de vlucht πŸ›« naar Rome.

Na aankomst op fiumicino door de assitentie naar de transfer, een grote touringcar gebracht. We rijden langs de kust naar het schip πŸ›³οΈ toe. Boarden gaat op zijn Italiaans maar toch zijn we zo op het schip en kunnen we lekker een salade met een prosecco nuttigen. De rest van de middag is het goed op het achterschip uit te houden. Dan naar de hut douchen omkleden en naar het restaurant om te dineren. Dan nog naar muziek luisteren in the rollingstone cafΓ© en ook de pianobar aangedaan, en dan naar bed πŸ›Œ. Het was een lange dag.πŸ‘‹πŸ»

Maandag 29 juli

Lekker geslapen πŸ›Œ en ontbijten in het restaurant. Hierna door naar het lidodek waar we nog een vruchtensapje met wat fruit drinken en eten. Dan nog even door naar het kraaiennest om een echte koffie β˜•οΈ te scoren. Dan wordt het tijd om ons klaar te maken voor Portofino. Dat gaan we doen door een tender te nemen die ons in de haven afzet. We lopen 🚢 daar als echte toeristen rond. En scoren één ijsje 🍦 na nog wat rond gelopen te hebben wordt het weer tijd om naar het πŸ›³οΈ schip terug te gaan om de namiddag bij het zwembad 🏊 rond te hangen en af te koelen. Het is behoorlijk warm πŸ₯΅. We vinden een leuke plek op het achterdek waar we eerst een lekkere salade nemen voordat we aan de cocktails 🍸 gaan. Het is een speciaal geworden. Een zogenaamde Portofino cocktail. Later in de middag naar de hut πŸ›– om te douchen en ons omkleden voor diner 🍽️. Dit was weer heel erg lekker. Nog een kopje koffie β˜•οΈ gedronken in de kraaiennest πŸ¦β€β¬›. Dan op naar het lidodek voor een afvaartfeestje. Dus Portofino by night. En dan slapen πŸ’€

Dinsdag 30 juli

Zoooo vreselijk vroeg (half zes) opgestaan om te kunnen ontbijten, wel lekker, roerei met spinazie en paprika, tomaat πŸ… en ham en nog wat zoete broodjes en fruit, voordat we met de tour meekunnen naar Florance (Firenze). Dus aantreden in het worldstage theater om ingedeeld te worden voor de bus 🚌. Het wordt bus nummer 11. Een anderhalf uur durende rit. Als we naar de bus lopen 🚢 is het al 25 graden β˜€οΈ. Aangekomen is de temperatuur al flink opgelopen, we krijgen in de bus een zender met een oortje omgehangen zodat we de gids kunnen blijven horen. Maar eerst nog even een kopje koffie β˜•οΈ gescoord voor we aan de tocht beginnen. We krijgen een zeer goede en informatieve rondleiding door de oude binnenstad. Na de rondleiding krijgen we een lunch πŸ₯— die bij de tour inbegrepen is. We starten met een carpaccio waar op een bord 🍽️ met ravioli met een salie saus overheen. We ontmoeten bij de lunch drie heerlijke zussen uit πŸ‡¨πŸ‡¦ Canada en twee dames uit Florida. Als toetje heerlijke chocolade mousses met frambozen. Hierna kunnen we op eigen gelegenheid terug naar de bus 🚌 lopen en scoren we ons tweede ijsje 🍦 deze week. Bij de kade worden we opgewacht door de jongens van het schip πŸ›³οΈ met een lekkere handdoekje en een beker water met komkommer smaak. Daar fris je van op wanneer je rondgebanjerd hebt met 40 graden in de stad πŸŒ†. We snellen naar onze hut πŸ›– om ons om te kleden voor het achterdek. Hier nemen we in de schaduw plaats en Lilian haalt voor ons een Asian salade πŸ₯—. Erg lekker bij deze temperaturen. Even later komt er een serveerster langs en bestellen we voor het eerst een koud πŸ₯Ά biertje 🍺. Nog even en we varen af om naar de volgende plaats op te stomen. Bij het afvaren zien we roggen langs het schip zwemmen en blijven we nog even op het achterdek om ons hierna om te kleden om te dineren. De dresscode is dressy, dus kleden we ons keurig aan. Op het menu staat vooraf Parmaham met een lekkere dressing. We schakelen over op een lamb rack en als toetje crΓ¨me brulee. Het was weer weergaloos. We besluiten om snel naar het kraaiennest te gaan om snel een koffie to go te nemen om snel naar de worldstage te gaan voor een dans voorstelling. Die erg goed is en we genieten ervan. Na de voorstelling gaan we naar bed πŸ›Œ het was een lange vermoeiende dag πŸ‘‹πŸ».

Woensdag 31 juli

Gewone tijd wakker en even op de telefoon het nieuws gekeken. Dan ons klaarmaken voor het ontbijt 🍳 all american met vruchten en yoghurt. Koffie op het kraaiennest en daar van het uitzicht genieten op weg naar de haven van Napels. Dan omkleden voor een moment op het lidodek. Even lekker bij het zwembad relaxen een salade πŸ₯— en een stukje vlees en dan omkleden voor de tour naar Pompeii

Na de korte lunch, zijn we naar de hut πŸ›– teruggegaan om ons voorbereiden op de tour naar Pompeii. De temperatuur loopt snel op tot ongeveer 36/37 graden. We verzamelen ons in het worldstage theater en zijn dan bijna als laatste aan de beurt om in te stappen in de bus 🚌 die ons naar de opgravingen van de bedolven stad Pompeii brengt. We hebben de Nederlands talige tourgids gekozen, die helaas slecht Nederlands spreekt. Maar er toch een leuke toer van weet te maken. Helaas ging ze op haar smoel, met het bij elkaar houden van de groep ziet ze een lelijke gat πŸ•³οΈ in de stoep niet en gaat dus onderuit 🩸. Dit geeft consternatie en oponthoud. Na dit voorval zijn we toch maar de bus 🚌 ingegaan en gaan we naar het schip πŸ›³οΈ terug waarna we ons een beetje verfrissen en voor een klein hapje en een biertje 🍺 naar achteren gaan om half in de schaduw te zitten genieten. Dan wordt het weer tijd om ons op te maken voor diner. 🍽️ We hebben caparcio voor een fijn stuk roast prime rib en een peren grisp toe. We moesten dooreten want we wilden naar het worldstage gaan, want er was een optreden van een illusionist/ goochelaar. Deze heeft een gevarieerd programma met allerlei verschillende soorten van magie πŸͺ„. Het was erg onderhoudend. Na afloop nog even op het achterdek gekeken en besloten om naar bed πŸ›Œ te gaan. Al met al een heerlijke dag gehad in Napels.πŸ‘‹πŸ»

Donderdag 1 augustus

Wakker en jaaaarig😁!!! De verjaardagswensen stromen binnen πŸŽ‰πŸ₯³ snel aankleden voor een ontbijt en dan Messina in. We gaan eerst voor een kopje koffie β˜•οΈ. In een Italiaans barretje drinken we deze op het terras en daar scoren we ook nog een flesje water. En dan wachten tot hetπŸ•› 12: uur wordt. Want dan gebeuren er spannende dingen in en op de klokkentoren van Messina. Leeuwen 🦁 gebrul en bewegenden beelden. We gaan door naar een uitzichtpunt om vandaar nog wat foto’s te maken en van het uitzicht te genieten. Dan lopen we terug naar het schip πŸ›³οΈ om ons daar om te kleden om de middag door te brengen op het achterdek. Maar eerst een salade πŸ₯— met een lekker prosecco om op mijn verjaardag te proosten 🍻. Rond zes uur gaan we naar de hut πŸ›– om ons om te kleden voor een late diner in het Canaletto restaurant. Dit speciale restaurant was weer een feestje. Zoooo lekker, we hebben een jumbo garnalen cocktail daarna een ossobuco en we sluiten af met één cappuccino voor Lil en ik neem bij mijn cappuccino een tiramisu. Na het eten lopen we nog even door naar het oranje party. Het bleef nog lang onrustig bij het binnenzwembad. We gaan daarna nog even op het Lidodek bij zitten te komen. Dan wordt het tijd om de dag af te sluiten en te gaan slapen. πŸ₯±πŸ’€

Vrijdag 2 augustus

Vrijdag bijna acht uur dus opgestaan. Lekker rustig aan gedaan want vandaag is het een zeedag. Dat houdt in weinig doen en veel relaxen in en rond het zwembad en een beetje hier en daar wat rondhangen. We zijn gestart met een lekker ontbijt 🍳 en dan door naar de captain Q&A. Hij had een leuk en goed verhaal. Dan nog even naar het kraaiennest om een goede β˜•οΈ kop koffie te halen. Dan naar beneden om ons te omkleden voordat dagje luieren in de zon 🌞 op het achterdek van het schip πŸ›³οΈ. Lunchen met een broodje πŸ₯ en pasta en fruit.🍊 boek erbij en voordat je het weet is het alweer tijd om aan een cocktail 🍸 te denken en te drinken 😜. Het wordt een echte klassieker (Mojito met limon en mint). We blijven nog even zitten en gaan dan naar de hut πŸ›– om ons om te kleden voor het avond eten 🍽️. Vooraf een Franse uiensoep πŸ§… en als hoofdgerecht een krokante buikspek met rode kool met aardappeltjes en appel 🍎 en als toetje 🧁 een Cocostaartje. Tijdens het eten kwam een Amerikaans πŸ‡ΊπŸ‡Έ gezin aan de tafel naast die van ons zitten en raakte we in een leuk gesprek. Na het eten haasten we ons naar het kraaiennest voor koffie β˜•οΈ om hierna weer snel naar het worldstage te gaan voor een optreden van de goochelaar πŸ§™β€β™‚οΈ, die weer een nieuwe show gaf. Dan lopen we nog even de Rolling Stone stage in en gaan nog even kijken πŸ‘€ naar de band die een goede optreden gaven. Dan wordt het onderhand tijd om naar πŸ›Œ bed te gaan om te slapen 😴 πŸ’€ . Tot morgen πŸ‘‹πŸ»

Zaterdag 3 augustus

OkΓ© we worden iets later wakker dan gepland, maar dat geeft niks, want we gaan zelf op excursie. Maar eerst ontbijten πŸ₯ž we zijn te laat voor het restaurant dus ontbijten we op het lidodek. We nemen allebei een gevulde omelet met twee slices of Bread. Daarna nog een zoet broodje en wat fruit. πŸ‹β€πŸŸ© we hebben een leuk gesprek met de mensen van de HAL achter de counter en op hun verzoek endorsen we ze via de navigator app. Na het eten gaan we even naar buiten om aangenaam verrast te worden door het uitzicht. Wat een leuke omgeving. Dus snel naar de hut πŸ›– om ons om te kleden en erop uit te gaan. Maar eerst een shuttlebus kaartje scoren in de navigator app. Er was ons verteld dat de oude binnenstad net te ver lopen was vanaf de boot πŸ›₯️ en dat met deze temperaturen en de hoogte verschil niet te doen was. We zitten zo in de bus 🚌 die ons voor de ingang van de oude binnenstad brengt. Hier wacht ons weer een verrassing! Wat een schitterende en leuke bestemming is dit. Ik snap nu waarom dit het decor van Games of Thrones is. We vallen dus van de ene verbazing in de andere. Ik zie zelfs stukje van de stad die ik herken vanuit de serie. Het is verschrikkelijk leuk om door de straatjes te slenteren en elke straathoek is een foto waard. We raken niet uitgekeken. We besluiten om ook de stadsmuur te beklimmen om er te lopen 🚢 maar dat werd een teleurstelling. Dit kostte € 35 per persoon. Dit vonden we ietwat te gortig om voor zo’n bedrag in de volle zon over een stadsmuur te mogen lopen 🚢. Na nog wat rondgelopen te hebben is de benzine ⛽️ bij ons op. Tijd ons op het achterdek van de Oosterdam terug te trekken. Bij aankomst bij de boot πŸ›₯️ worden we verwend met een heerlijke koude wasdoekje. En eventueel nog een frisse slok komkommer of limoen water. Dit wordt trouwens standaard gedaan bij aankomst bij de boot πŸ›₯️. Snel onze zwemgear aangetrokken en naar het zwembad gegaan. We nemen daar een lekkere koude cola en Lilian haalt er chipjes en een kaasje erbij. We besluiten dan om een dek hoger op te zoeken en settelen ons op twee ligstoelen bij de railing met uitzicht over de haven neer. Tijd om te lezen πŸ“– en een stukje voor de Polarsteps te schrijven. (Meestal schrijf ik in 2️⃣ X onze belevenissen op) en voordat je het weet is het weer zover😁🍸cocktail tijd 😜🀣 Het zijn dit keer Paul Killers geworden iets met alchohol en annanas en rum en ijs. We zijn er echt aan toe. Op de navigator app worden we attent gemaakt dat we een reservering hebben voor het diner 🍲 bij het Pinnacle restaurant. Dus terug naar de hut om ons op te tutten. Het wordt het lekkerste eten van deze reis 🧳 tot nu toe. Je weet het nooit zeker of dit nog overtroffen gaat worden, maar dat zal vrij moeilijk worden. We nemen vooraf een steak tartaar. Dan een beef tenderlion with lobster dumpling en als toetje een crΓ¨me brulee die ik nog nooit eerder heb gehad, zoooo lekker πŸ˜‹ het hele dinee was van een zeer zeldzame kwaliteit, we rollen gewoon met een bolle buik van tafel. We rollen zo de worldstage theater in en daar was het dansgezelschap met de zanger van de rolling stone band een show aan het maken die het aankijken waard is. Na de show lopen we naar het lidodek waar bij het zwembad de hele dek is veranderd in een nachtclub met een live gitarist. De lampjes branden en het is heerlijk weer om buiten te zijn. We vinden een tafeltje en genieten. Dan komt een van de gasten die we al vaker zijn tegengekomen naar Lilian en vraagt of hij het goed ziet dat ze zit te Wordfeudten. Hij heeft een heel verhaal over het Wordfeud en Lilian heeft er een Wordfeud vriend (Robbie uit Rotterdam) die haar direct uitnodigt voor een spelletje. Ze neemt de uitdaging aan en the game is on πŸ˜‚ langzamerhand is het weer tijd voor het πŸ›Œ bedπŸ’€πŸ’€πŸ’€

Zondag 4 augustus

Zondag, Kotor. We worden wakker gemaakt door het laten zakken van de tenders. Het wordt namelijk de laatste maal ( blijkt niet zo te zijn, er komt nog een tender moment )dat we met de tender naar het vasteland gaan. Maar eerst nog ontbijten πŸ₯ž in het restaurant en dan ons klaarmaken om naar Kotor te gaan. De oude stad is een beetje 🀏 een replica van Dubrovnik, alleen veel kleiner. War verder een verschil is dat Kotor in een dal aan de zee ligt en dat het verder omsloten wordt door hele hoge bergen. We dwalen dwars door het stadje en eten een ijsje 🍦. En verblijven zo’n 2 1/2 uur daar. Dan terug de tender in om naar de MS Oosterdam te varen. Het schip πŸ›³οΈ is van ligplaats verandert, dat houdt in dat we verder moeten varen om aan boord te gaan. Aan boord vallen we om, zo vermoeiend was het. Of is het gewoon een opstapeling van de afgelopen dagen. Met temperaturen rond de 30 graden en hoger πŸ˜…. Toch gaan we het achterdek op om te lunchen salade met pasta pesto en salade water met cola erbij en we kunnen er weer even tegen. Het weer is warm met enkele wolken ⛅️. Na enkel glazen water wordt het weer tijd voor een cocktail, Bahama’s Mama’s wordt het.🍸. De toeter van de boot πŸ›₯️ gaat en dat betekent dat de afvaart aangekondigd is en we in beweging komen. We varen een toeristische route voordat we naar open zee opgaan. Het is een prachtige omgeving. We maken ons op voor het diner 🍽️. Aangekleed gaat uit en het eten is weer voortreffelijk. Onder het eten worden we geΓ«ntertaind door een Canadees gezin die in het onderwijs werkt en ons verteld over hun vele reizen en dat Nederland πŸ‡³πŸ‡± zo leuk is met alles vlak en de vele museums. Dan nog even over het πŸ›³οΈ slenteren langs de jazzband die speelt door naar de shops en dan naar πŸ›Œ πŸ’€.

Maandag 5 augustus

Vroeg opgestaan ivm een uur πŸ• tijdsverschil, klok gaat vooruit. En dat we op excursie gaan. Het gaat om Paleokastritsa Caves by Boat tour. De reis begint met een stukje sightseeing om dan bij een pittoreske dorpje aan de kust te stoppen. Hier gaan we in een traditionele Griekse boot 🚀 om van de ene grot naar een andere te varen. Het is heel lekker op het water πŸ’¦ en de grotten zijn ook prachtig. Terug aan land staat de bus 🚌 op ons te wachten, maar eerst nog even een sanitaire stop πŸ›‘. Dan worden we naar een uitkijk πŸ‘€ punt gereden die ons een super uitzicht biedt (Bella Vista) biedt over de baai waar we net vandaan komen. Daarna gaan we naar een klooster/ kerk β›ͺ️ deze wordt onderhouden twee nonnen. Dan nog een met een grote omweg naar Corfu stad, het oude gedeelte dan, met een oud fort. Dan wordt het weer tijd voor de boot πŸ›₯️. Bij binnenkomst omkleden en naar het lidodek maar dan een etage hoger met lekkere pizza πŸ• ebben pasta. We zoeken een plekje in de schaduw en genieten van het eten. Daar gaan we ook onze boeken πŸ“• lezen en in de zon van een drukke ochtend bijkomen. Natuurlijk slaan we de cocktails 🍹 niet over. De pinocolada geeft toch een gevoel van echt vakantie, die over twee dagen alweer voorbij is. Vanavond is het dressy night, dus aangekleed gaat uiteten wat erg geslaagd was, en dan nog even naar het kraaiennest voor koffie β˜•οΈ en Lilian wil dan nog naar het worldstage theater om de dansers πŸ‘―β€β™‚οΈ nog eenmaal te zien. Dan lopen we terug βͺ om naar bed te gaan maar blijven hangen in de Rolling Stone, de band speelt de sterren van de hemel. Iedereen waaronder wij gaan uit hun dak. We kunnen ons moeilijk los rukken en belanden alsnog in bed πŸ›Œ πŸ’€πŸ’€.

Dinsdag 6 augustus

Vanochtend β€œuitgeslapen” zover je dat kan zeggen. Kwart over zes 6️⃣. We kunnen langzaam aan doen want we komen rond πŸ•› 12:00 uur op de ankerplaats βš“οΈ aan. De tenders worden te water gelaten. Ik dacht dat we niet meer zouden tenderen maar ik heb me vergist. We gaan nog een keertje naar de vasteland met de tender, echt wel leuk. Maar voordat we dit gaan doen pakken we de koffers 🧳 voor morgen in. Ze moeten voor vannacht 12:00 buiten de πŸ›– klaarstaan met een roze label 🏷️ erop, dan gaan we naar het lidodek om te eten πŸ₯£. De tickets 🎫 voor de overtocht zijn zo gehaald en we kunnen vrij vlot met de eerstvolgende mee. Napfilion is een aanrader om in rond te lopen πŸšΆβ€β™‚οΈ. We halen eerst twee 2️⃣ flessen water en twee 2️⃣ bananen 🍌 in een supermarkt en dan gaan we op pad. Het is best wel warm πŸ₯΅ 33 graden maar met een windje goed te doen. De tijd vliegt voorbij als je het naar je zin hebt en we willen ook nog graag een lekkere cocktail 🍸 drinken dus staan we alweer snel op de kade om ingescheept te worden voor de overtocht naar de M. S. Oosterdam. Aan boord snel de zwembad 🏊 spullen gepakt en naar het lidodek gegaan om dus die cocktail 🍹 te nemen. We praten wat met enkele mede passagiers, (Nederlanders en een Australisch echtpaar) maar waren al laat dus omkleden en naar het restaurant. Het eten was heerlijk en dat zullen we we missen ( de bediening ook ). Dan wordt het tijd om de laatste dingen in de koffers 🧳 te doen en naar bed πŸ›Œ te gaan. Want het is morgen vroeg dagπŸ‘‹πŸ» Welterusten πŸ’€ πŸ’€πŸ’€πŸ’€πŸ’€πŸ’€πŸ’€πŸ’€πŸ’€πŸ’€πŸ’€πŸ’€πŸ’€

Woensdag 7 augustus

Vanochtend was het 6️⃣ uur dat de wekker ⏰ ging. We douchen ons en gaan naar het lidodek om te ontbijten 🍳 wordt een simpel ontbijtje met yoghurt met fruit πŸ‘. We blijven er even hangen om daarna naar de hut te gaan om tanden 🦷 te poetsen en de laatste dingetjes in de rugzakken πŸŽ’ te doen voor vertrek. De eerste worden al snel omgeroepen, de bruine en zwarte labels 🏷️ die zelfstandig naar buiten/ en naar het vliegveld gaan. Wij hebben de Pink 1 en worden om 8:00 πŸ•— opgeroepen om het schip te verlaten en de koffers 🧳 op te pikken om naar de bijbehorende 🚌 bus te gaan. De koffers gaan de bus in en dan gaan we richting het vliegveld ( venezia ). Inchecken en wegwezen zou je denken, maar helaas. We zijn dus er vroeg op het vliegveld dus wordt het wachten. We gaan om 01:05 πŸ• uur aan boord en vliegen πŸ›«rond 01:45 weg van Eleftherios Venielos naar Schiphol AmsterdamπŸ›¬. Alhoewel de vlucht ✈️ soepel verloopt en de taxi πŸš– op ons staat te wachten is het wel een vermoeiend dagje geworden. We sluiten de vakantie dan ook tevreden maar vermoeid af. Of met andere woorden het was een geweldige vakantie 🀩 πŸ‘‹πŸ»